• Michael Soderling

Tomten kom tidigt i år


Jag kände hur det snurrade i huvudet och tänkte att nu är min karriär är över.


På eftermiddagen den 9 december kom jag hem efter att ha genomfört en workshop som ingår i ett större uppdrag som löpt under året och som syftar till att utveckla ledningssystemet för en komplex organisation. Deltagarna var nöjda och därmed var jag på gott humör. Min plan för kvällen var att ta en timme och kika igenom den virtuella workshop för en annan kunds räkning som jag skulle leda de två kommande dagarna.


Då hängde sig datorn vilket ju händer av och till, inga konstigheter. Jag startade om den. Men den ville inte. Det har hänt någon gång förut att jag varit tvungen att starta om två gånger, så: Nytt försök. Men… windows samarbetade inte den här gången heller. Hm, inte sett förut. Starta om igen. Hm, windows fortsätter att inte samarbeta. Hm, starta om igen. Slutresultat: En svart skärm.


Jag tittade på klockan. Om tretton och en halv timmar kopplar 25 personer i Europa upp sig för workshopen. Om ytterligare 37,5 timmar kopplar 30 nya personer upp sig för samma workshop. Det var här det började snurra i huvudet. Skulle jag ringa till min uppdragsgivare på kvällen och säga ”jo, du… det är så här att eh…” Det var liksom inget alternativ.


Med mikroskopiskt hopp ringde jag istället min IT-support Niklas Birgerson. Jag insåg att det här nog inte var något man fixar över telefon. Men man vet aldrig. Hittills har han löst vartenda problem jag skickat i hans väg.


”Hej Niklas, förlåt att jag ringer halv åtta på kvällen, följande har hänt…”


Jag behövde inte säga mer. Niklas satte omedelbart igång med att konfigurera en dator med mig som användare. Han var lite bekymrad för min räkning eftersom han hade andra bränder att släcka samma kväll. Det kunde bli sent innan datorn var klar.


”Om jag kan hämta den klockan tre i natt, inga problem!”


”Nej”, sa Niklas, ”jag kommer förbi dig.”


Klockan 22.45 ringde han och sa att han var utanför min port. Vi utbytte datorer och jag sa att jag inte hade några problem om han ville debitera en emergency fee vilket han avvärjde. Jag blev tvungen att insistera.


Jag gick upp till lägenheten, satte på datorn och konstaterade att det bara var att tuta och köra. Jag kan faktiskt inte minnas när jag senast blev så lättad. Niklas är ett fantastiskt föredöme i rollen som konsult. Han noterade problemet, löste det och en timme före midnatt levererade han personligen. Tomten kom tidigt i år.


Jag kan för övrigt meddela att jag och min chef länge har diskuterat om inte jag borde ha en reservdator för just sådana här tillfällen. Han har retoriskt frågat ”hur ofta har det hänt att datorn har kraschat?” Jag har diplomatiskt förmedlat att även om han är en fin och fantastisk människa och suveränt bra chef (för mig i alla fall) är han samtidigt korkad. Min retoriska motfråga har varit: Skulle du avstå från en hemförsäkring med argumentet att det aldrig brunnit i lägenheten? Efter denna härdsmälta till datorhaveri tycks han mer positivt inställd och tjatar inte längre om ”budget” och ”onödiga utgifter” och ”leksaker för stora pojkar” så jag har ett visst hopp om åtminstone ett hårt paket under granen.


Med detta inlägg tar bloggen julledigt och eftersom min karriär inte tog slut den här gången heller vaknar den till liv i januari. God Jul!

De som vänder sig till mig är företagsledare, ledningsgrupper och ledare som vill realisera potentialen i organisationen och nå extraordinära resultat. De vänder sig till mig eftersom jag transformerar individer, grupper och organisationer.

159 visningar

Prenumerera på min blogg och nyheter

MICHAEL SODERLING AB

Besöksadress: Hichtechbuilding, Sergelgatan 14, Stockholm.

Tel: + 46 72 188 48 90
e-mail:  michael@msoderling.com

  • Gray Facebook Ikon
  • Gray Edin Ikon

COPYRIGHT © 2020, Michael Soderling AB. Design: dandenell.se , Foto: peterknutson.se