top of page
  • Skribentens bildMichael Soderling

Ledarskap – kloka ord


Ibland läser eller hör jag något som är så rackarns bra formulerat att jag önskar jag kommit på det själv.


I en coachingsession med en chef beskrev hon sin filosofi för mig. Filosofin gäller varenda människa på en arbetsplats men jag tänker att den är extra tillämplig på ledarskap: Att vara prestigelös och veta varför man är på jobbet. Jag blev uppspelt när jag hörde utsagan eftersom den kan vara den mest kärnfulla sammanfattningen jag hört av min favoritteori med vidhängande böcker, metoder och förhållningssätt.


Låt mig introducera begreppet systemcentrerad. När du är systemcentrerad är du medveten om i vilket sammanhang du befinner dig, vad sammanhanget syftar till och vilken roll du ska ta. Motsatsen är att vara personcentrerad: Då är du världens centrum och gör vad som faller dig in.


Nästa gång du sitter i ett möte, spana efter i vilken utsträckning du själv och kollegor för in mindre relevanta frågeställningar, byter ämne mitt i samtalet eller pillar på mobilen utan att förklara varför (det vill säga, skapar tankeläsningar hos andra). Om du kommer ut ur ett möte och deltagare konsekvent varit systemcentrerade, dra iväg ett mail till mig så bjuder jag på lunch.


Gissningsvis ansluter sig alla till min klients filosofi. För att underlätta att vi också lever upp till den är veckans coachtips att i början av varje möte sätta ord på syftet med mötet. Det finns också en poäng med att säkerställa samsyn i ansvar och mandat samt etablera och följa upp spelregler. Med det föregående på plats blir det lättare att veta inte bara varför man är på jobbet utan också ta roll på det mest funktionella sättet.


Att vara prestigelös jackar också väl in i begreppet systemcentrerad. Min klient refererade ett möte där hon ställt frågor i syfte att förstå varför en viss siffra i en uppföljning såg ut som den gjorde. Den andre kände sig ifrågasatt och uppvisade starka känslomässiga reaktioner. Detta handlar om att ta något personligt eller att ta något i roll. Det kanske är lite oväntat när jag säger att du inte behöver välja:


Du kan mycket väl tillåta dig att i några sekunder känna irritationen, pinsamheten eller orättvisan. Du är ju ingen robot. Men agera inte på känslan utan flytta dig sedan mentalt till att vara systemcentrererad. Hade den upprörda personen i min klients exempel gjort det hade hon kunnat tänka att det ligger i min klients roll att ha koll på siffrorna och därmed inte bli översköljd av en upplevelse av ifrågasättande.


Att vara prestigelös och veta varför man är på jobbet. Håller du med om att det är kloka ord?

 

De som vänder sig till mig är företagsledare, ledningsgrupper och ledare som vill realisera potentialen i organisationen och nå extraordinära resultat. De vänder sig till mig eftersom jag transformerar individer, grupper och organisationer.

756 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page