top of page
Skribentens bildMichael Soderling

Ledarskap – rätt kvinna på rätt plats


– När jag hörde vad han sa, skakade jag på huvudet och gick ut ur rummet och började leta nytt jobb.


Vi har alla haft någon chef om vilken vi själva sagt liknande saker men om det är något som under årens lopp blivit tydligt för mig är det hur svår chefsrollen är. Då kan det bli intressant att fundera på vad som avgör om rolltagningen lyckas. En studie säger att 70 % av framgång i ledarskapet förklaras med träning och 30 % med nedärvda egenskaper. Siffrorna skänker hopp och de stämmer med min erfarenhet: Det går att träna upp förmågor och tillhandahålla verktyg som stöder rolltagning. Jag tänker dock att det finns kritiska situationer där de personliga egenskaperna är avgörande. Om det går fel kan kostnaderna för organisationen bli stora och på slutet av denna text drar jag en konsekvens av det.


Vad är det svåraste du kan ställas inför i chefsrollen? Här kommer ett exempel som gäller en klient till mig, en förvaltningsdirektör i en kommun. Politiken hade fattat ett beslut som innebar neddragningar i ett projekt i vilket många medarbetare lagt ner tid och engagemang. Min klient behövde kommunicera beslutet och var väl medveten om att det var ett avgörande ögonblick för förvaltningen. Om hon inte hittade rätt ansats kunde hon skapa besvikna, arga och cyniska medarbetare. Det hade varit lätt att bara kommunicera beslutet och sedan dra till med några klichéer av typen nu får vi gilla läget. Vilket ju är sant men att enbart kommunicera det hade knappast blivit funktionellt. Samtidigt hade hon att förhålla sig till sitt förvaltningsdirektörsuppdrag inklusive att företräda politiken och beslutet. Nerven var påtaglig.


Mitt budskap var att medarbetarna måste uppleva att hon är empatisk. Vilket hon är, men hur visar hon det inför ett hundratal medarbetare? Vidare måste medarbetarna uppleva att hon står ut med deras starka känslor. Vi la upp taktiken och så här blev det:


Med alla medarbetarna samlade berättade hon om beslutet. Därefter namngav hon sex – sju medarbetare. ”Jag vet vilket engagemang du Kalle lagt ner och kan bara ana din besvikelse. Jag förstår vilken smäll det här måste vara för dig Lisa som drivit din del i projektet med så stor glöd. Du Amir har under flera månader byggt upp infrastrukturen och nu slås allt i spillror.” Naturligtvis sa hon mer till varje person, men den värderade läsaren ser poängen. Här står högsta chefen rakryggad, orädd och håller ihop och hon visar att hon förstår hur medarbetarna har det.


Den skenbara paradoxen är att ju mer man bejakar andras frustration och besvikelse så att de känner sig sedda på riktigt, desto mer öppnar man upp för att lyfta blicken hos dem. Vilket blev möjligt i det här fallet, inte minst för att hon också pratade om organisationens ansvar för dem som skulle få lämna. Därmed kunde min klient gå över till att prata om framtiden och hon avrundade med att säga att i den mån man hade frågor som man inte ville ta publikt var det bara att haffa närmaste chef eller henne själv.


Hur vet vi att det landade? Efteråt fick hon höra från många medarbetare att hennes framträdande var bra och förlösande. De sa att det var bra att hon pratade om elefanten i rummet och de jämförde med andra liknande processer som inte hanterats lika väl.


Det principiella i denna situation kommer de flesta chefer förr eller senare att möta och då ställs ledarskapet på sitt kanske svåraste prov. Det finns förstås lärdomar avseende vad och hur förvaltningsdirektören gjorde. Men mina tankar går till att den viktigaste lärdomen för organisationer är att göra ordentliga personbedömningar på chefskandidater.


Coaching i all ära, men hade förvaltningsdirektören inte haft den personliga mognad som krävs för att stå stadigt framför besvikna medarbetare hade inget taktiksnack i världen hjälpt henne. Resultatet i medarbetarledet kunde ha hade blivit ”jag bara skakade på huvudet och gick ut ur rummet och började leta nytt jobb” och vi kan ana hur stora kostnaderna för organisationen hade blivit.

 

Om du vill bolla ett case som påminner om ovanstående, hör gärna av dig.

 

 

De som vänder sig till mig är oftast VD, CxO, förvaltningsdirektör och generaldirektör. De tar kontakt för att de vill realisera potentialen i organisationen och nå extraordinära resultat. Om du vill veta varför de vänder sig till just mig, klicka här.

313 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page