Ponera att du har ett nytt och modernt tåg som du vill sätta i trafik. Ditt tåg kommer dock inte att röra sig bättre än vad rälsen medger.
Tåget motsvarar allt du har i din organisation, till exempel era produkter och tjänster, kompetent personal och affärsstrategier. Som konsult får jag inblick i ett stort antal organisationer inom privat, offentlig och idéburen sektor och jag blir ofta imponerad över människors djupa professionskunskap, stora engagemang för det de jobbar med och kluriga affärsidéer. Ändå får organisationen inte alltid till det, tydligen räcker det inte med att ha ett bra tåg.
Rälsen motsvarar överenskommelser och de mänskliga processer som pågår under ytan. Alla vet om dem, alla vet att de är viktiga men i valet mellan att putsa på tåget och att fixa rälsen tenderar vi att putsa på tåget. Leverans till kund, underlag till bokslutet eller vad det nu kan vara. Jag kommer att tänka på en VD som inför att vi skulle jobba med hans ledningsgrupp sa ungefär ”under de senaste fem åren har vi ägnat kanske 90 minuter åt den här typen av utvecklingsarbete.” Hans reflektion speglar min erfarenhet: Att det ibland måste gå riktigt illa innan man tar rälsen på allvar. Jag har tappat räkningen på antalet duktiga chefer som i mitt samtalsrum uppgivet sagt att nu går det inte längre.
Apropå att alla vet om de mänskliga processerna och att alla vet att de är viktiga, överväg om du håller med om följande tre påståenden: Det finns en poäng med att man i ett team eller i en ledningsgrupp har samsyn i viktiga frågor. För att en diskussion ska bli bra är det lika viktigt att olika ståndpunkter får mötas i en argumentation som att människor är nyfikna på varandra och lyssnar. Samarbeten blir bättre om man har pratat ihop sig om vilken roll som ansvarar för vad och vilka mandat olika roller har.
Man behöver inte vara organisationspsykolog eller ha läst in sig på forskning för att hålla med, det här visste du redan. Ändå är de tre exemplen sådant som jag i vartenda uppdrag hjälper ledningsgrupper att komma i mål med. En vanligt förekommande återkoppling efter ett genomförande är ”det här borde vi ha gjort för länge sedan.” Om du planerat en kickoff till januari har du antagligen satt av tid för att putsa på tåget. Men har du något pass inplanerat som avser rälsen? Om inte, kommer här några julklappar från mig till dig.
Låt alla i ledningsgruppen på varsin post it-lapp skriva en mening som beskriver gruppens syfte. Sätt upp lapparna på en whiteboard och diskutera graden av samsyn.
Diskutera skillnaden mellan rollen som chef och rollen som ledningsgruppsmedlem
Har ledningsgruppen en vision för vad ni vill med er organisation och en idé om hur ni förverkligar den visionen?
Den sista punkten brukar kräva förtydligande: Jag syftar inte på en vision som rör kund (den har ni med all säkerhet redan). Ett exempel på vad jag menar kommer från en ledningsgrupp jag jobbat med, som ansvarar för en omsättning på fyra miljarder kronor. Den ledningsgruppen ville åstadkomma En nytänkande organisation som genomsyras av förtroende, engagemang och stolthet.
När vi väl hade satt den visionen, sprutade ledningsgruppen ur sig konkreta idéer om vad de behövde utveckla och implementera i sin organisation.
Vill du komma åt samma energi och kreativitet i din ledningsgrupp, hör gärna av dig.
De som vänder sig till mig är oftast VD, CxO, förvaltningsdirektör och generaldirektör. De tar kontakt för att de vill realisera potentialen i organisationen och nå extraordinära resultat. Om du vill veta varför de vänder sig till just mig, klicka här.
Comentários